مطالعات افزایش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان ریه را با افزایش آلودگی هوا گزارش می دهند

[ad_1]

یک تیم بین المللی از محققان ارتباطی بین افزایش آلودگی هوا و افزایش آدنوکارسینوم ریه (نوعی سرطان ریه) یافته اند. در همان مطالعه، تیم به این نتیجه رسید که با کاهش مصرف جهانی تنباکو، افراد کمتری به سرطان سلول سنگفرشی ریه مبتلا می شوند.

آدنوکارسینوم ریه یک نوع شایع سرطان ریه است که عوامل ژنتیکی، محیطی و شیوه زندگی در آن نقش مهمی دارند. در مقابل، سرطان سلول سنگفرشی سرطان ریه به سابقه مصرف سیگار بستگی دارد.

این مطالعه نشان می دهد که با افزایش 0.1 میکروگرم در هر متر مکعب خاکستر در جو در سطح جهان، بروز ذات الریه در سراسر جهان 12 درصد افزایش یافته است. دی اکسید کربن به عنوان PM2.5 طبقه بندی می شود و بین سال های 1990 تا 2012 حدود 3.6 میکروگرم بر متر مکعب در سراسر جهان افزایش یافته است.

در همان سال، کاهش 0.26 درصدی مصرف جهانی تنباکو منجر به کاهش 6 برابری سرطان ریه سلول سنگفرشی شد. سرطان ریه تا سال 2020 باعث مرگ 1.8 میلیون نفر در سراسر جهان خواهد شد و مدت هاست که عامل سرطان در سراسر جهان بوده است.

رابطه بین سرطان ریه و دی اکسید کربن نیز با جنسیت افراد و قاره ای که در آن زندگی می کنند متفاوت است. به طور کلی، افزایش 0.1 میکروگرم در هر متر مکعب کربن در سال منجر به افزایش 14 درصدی آدنوکارسینوم در زنان و افزایش 9 درصدی در مردان شد. همین میزان افزایش دوده در سال منجر به افزایش 14 درصدی سرطان سلول سنگفرشی در زنان و افزایش 8 درصدی موارد در مردان شد.

علاوه بر این، همین میزان افزایش سالانه دوده در آمریکای شمالی، بروز آدنوکارسینوم را 10 درصد افزایش داد، در حالی که در اروپا هفت درصد افزایش یافت. این داده ها به طور کلی نشان می دهد که مردان به طور قابل توجهی میزان بروز کارسینوم سلول سنگفرشی را کاهش داده اند و این همزمان با کاهش مصرف سیگار در سراسر جهان است.

علیرغم کاهش مصرف جهانی تنباکو، تعداد زنانی که در آمریکای شمالی، آسیا و اقیانوسیه سیگار می‌کشیدند یا سیگار می‌کشیدند، 1 درصد افزایش یافت و در نتیجه 12 درصد افزایش ذات‌الریه را به همراه داشت.

سیگار کشیدن

با این حال، با وجود کاهش نسبت سیگاری ها در جهان، بین سال های 1980 تا 2012، جمعیت جهان به طور قابل توجهی افزایش یافته است و این امر منجر به افزایش تعداد افراد سیگاری شده است. از این تعداد، تعداد زنان سیگاری 7 درصد افزایش یافته است.

با افزایش آلاینده هایی مانند گرد و غبار و سولفات در آسیا، بروز آدنوکارسینوم ریه در اینجا بیشتر از سایر قاره ها است و 24 درصد در سال است. ژاپن با 38 درصد افزایش نسبت به سال قبل و کره جنوبی 37 درصد نسبت به سال قبل در صدر فهرست مرگ و میر قرار دارند.

محققان آلودگی این قاره را محاسبه کردند و دریافتند افزایش 11.9 میکروگرم در هر متر مکعب در سال دی اکسید کربن و 35.4 میکروگرم در هر متر مکعب سولفید در سال و کره جنوبی بالاترین افزایش را در آسیا دارد.

استفاده از سوخت های فسیلی برای تولید یا حمل و نقل انرژی به عنوان منبع ذرات در شهرها شناخته شده است و حتی با تولید دی اکسید کربن اثرات تغییرات آب و هوایی را تشدید می کند. نتایج این مطالعه به ما هشدارهای لازم را می دهد و اکنون باید به سمت کنترل بهتر این آلودگی حرکت کنیم.

آلودگی هوا و تغییرات آب و هوایی دو خطر بزرگ زیست محیطی هستند که برای سلامت انسان مهم هستند. نتایج این تحقیق می تواند به سیاست های کنترل آلودگی هوا در تمامی قاره ها کمک کند تا بتوانیم هر چه زودتر از شر این شرایط خلاص شویم.

[ad_2]

Cole Rasmussen

متخصص ترم بیکن عاشق معمولی قهوه. علاقه مند به مسافرت هاردکور ماون اینترنتی جذاب و ظریف. دانشجو.

تماس با ما