قیمت نفت جهش کرد و نزدیک به 100 دلار در هر بشکه، به دلیل تحولات اوکراین در بازارهای انرژی.

[ad_1]

تصویریک نفتکش هفته گذشته از کانال سوئز در حال حرکت بود.
اعتبار …محمد عبد الغنی / رویترز

قیمت نفت روز سه شنبه به 100 دلار در هر بشکه نزدیک شد که بالاترین رقم در بیش از 7 سال گذشته است و قیمت گاز اروپا برای مدت کوتاهی بیش از 13 درصد افزایش یافت، در حالی که نگرانی ها در مورد درگیری مسلحانه در اوکراین پس از اینکه کرملین در اواخر دوشنبه دستور ورود نیروهای روسیه به مناطق جدایی طلب را داد.

قیمت نفت خام برنت، معیار بین المللی، با 3.5 درصد افزایش به حدود 99 دلار در هر بشکه رسید. وست تگزاس اینترمدیت با حدود 5 درصد افزایش، با قیمتی نزدیک به 95.50 دلار در هر بشکه معامله شد.

قراردادهای آتی گاز طبیعی اروپا به ویژه نسبت به آخرین اخبار حساس هستند، زیرا روسیه بیش از یک سوم عرضه اروپا را تامین می کند و بخشی از آن از طریق خطوط لوله در اوکراین انجام می شود. معاملات آتی گاز هلند در ماه اول هلند با شروع معاملات در روز سه شنبه 13.8 درصد افزایش یافت، سپس اندکی کاهش یافت و به حدود 78 یورو در مگاوات ساعت رسید که بیش از 7 درصد افزایش داشت.

پس از اینکه قیمت نفت یک هفته کم و بیش ثابت ماند، در روزهای اخیر بلاتکلیفی بازارها را فرا گرفته است. قیمت‌ها روز یکشنبه با تجمع نیروهای بیشتر در مرز اوکراین افزایش یافت، سپس دوباره کاهش یافت زیرا راه‌حل‌های دیپلماتیک محتمل‌تر به نظر می‌رسید.

تهاجم می تواند ارسال گاز طبیعی و نفت روسیه به بخش هایی از اروپا را متوقف کند و سپس با کاهش خرید انرژی روسیه توسط غرب همراه شود. روسیه حدود 10 درصد نفت جهان و در سال های اخیر حدود یک سوم گاز اروپا را تولید می کند. در ماه‌های اخیر جریان گاز روسیه به اروپا به شدت کاهش یافته است و بخش عمده‌ای از کسری آن توسط محموله‌های گاز طبیعی مایع از ایالات متحده و جاهای دیگر جبران شده است.

یک مسئله کلیدی این است که غرب تا چه حد در اعمال تحریم هایی که ممکن است نفت و گاز روسیه را تحت فشار قرار دهد، پیش خواهد رفت تجارت، که برای اقتصاد کشور حیاتی است و منبع اصلی درآمد برای بودجه کرملین است.

تحلیلگران می گویند که کشورهای غربی ممکن است سعی کنند از ضربه زدن به صادرات نفت و گاز جلوگیری کنند به دلیل تأثیر بالقوه بر بازارهای انرژی جهان، به ویژه در اروپا، که در حال حاضر با قیمت های بالای گاز و برق دست و پنجه نرم می کند.

اما برخی از تحریم‌های مالی در نظر گرفته شده، از جمله محدودیت‌های معامله با بانک‌های بزرگ روسیه، می‌تواند پرداخت‌های غرب برای نفت و گاز را که حدود نیمی از صادرات این کشور را تشکیل می‌دهند، مختل کند.

علاوه بر این، تحریم ها می تواند مشکلاتی را برای شرکت های نفتی غربی با منافع روسیه ایجاد کند. فهرست این گونه دارایی ها گسترده است. شل، بزرگترین شرکت نفتی اروپا، در پروژه گاز طبیعی مایع در جزیره ساخالین در شرق روسیه سهام دارد. اکسون موبیل در یک تاسیسات نفتی در همان منطقه شریک است. TotalEnergies، غول فرانسوی، در عملیات گاز طبیعی مایع در قطب شمال روسیه شرکت می کند. بریتیش پترولیوم نزدیک به 20 درصد در روس نفت، شرکت ملی نفت روسیه، سهم دارد.

هلیما کرافت، تحلیلگر RBC Capital Markets، یک بانک سرمایه گذاری، در یادداشتی به مشتریان نوشت: «برخی از تحریم های مالی در نظر گرفته شده در واشنگتن می تواند ادامه فعالیت در روسیه را برای چنین شرکت هایی چالش برانگیز کند.

در صورت بروز اختلال در عرضه انرژی، ایالات متحده و بسیاری از کشورهای صنعتی دیگر به احتمال زیاد به بررسی آزادسازی میلیون ها بشکه نفت از ذخایر استراتژیک خود در تلاش برای جبران هر گونه کمبود می پردازند. واشنگتن همچنین به کشورهای تولیدکننده نفت از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی که گفته می شود ظرفیت افزایش تولید را دارند، تکیه خواهد کرد.

همچنین در واشنگتن در مورد تعلیق مالیات های فدرال بر بنزین صحبت می شود که می تواند به کاهش قیمت ها در پمپ حداقل برای مدت کوتاهی کمک کند.

مصرف کنندگان در ایالات متحده از قیمت های بالاتر و همتایان خود در اروپا رنج می برند. میانگین قیمت ملی هر گالن بنزین در هفته گذشته نزدیک به 4 سنت افزایش یافت و به 3.53 دلار رسید که تقریباً 90 سنت بیشتر از یک سال قبل است. قیمت بنزین در پمپ معمولاً یک یا دو هفته از روند قیمت جهانی نفت پیروی می کند.

[ad_2]

Mckenzie Elliott

عاشق عمومی قهوه. مزاحم خشمگینانه فروتن. Wannabe tv متعصب. حرفه ای موسیقی آزاد. بت نوجوان آینده.

تماس با ما