قرص فلوکستین و مزایا و معایب آن

اگر داروهای افزایش دهنده سروتونین را به همراه داروی فلوکستین استفاده نمایید، خطر سمیت به سروتونین در شما افزایش مییابد. تهوع، خواب آلودگی، سرگیجه، اضطراب، مشکل در بینایی، کاهش اشتها، خستگی، عرق کردن و یا خمیازه کشیدن،ضعف، کاهش وزن، تغییر در میل و توانایی جنسی، گلو درد، گرفتگی عضلات و خشکی دهان ممکن است،هنگام استفاده از این دارو رخ دهد. از قاشقهای غذاخوری خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز مناسب را میل نفرمایید. استفاده از این دارو در دوران بارداری میتواند باعث ایجاد مشکلات ریوی جدی و یا سایر عوارض و ناهنجاری ها در جنین شود .در دوره مصرف این دارو اقدام به بارداری نکرده و حتما از روش های پیشگیری از بارداری استفاده نمایید .در صورتی که در دوره مصرف دارو متوجه شدید که باردار هستید ، سریعا به پزشک مراجعه نمایید . در صورتی که به اختلالات کبدی و یا کلیوی دچار هستید. حداکثر دوز برای مصرف فلوکستین ۸۰ میلی گرم به صورت خوراکی در روز میباشد .اولین علائم بهبودی معمولا بعد از ۱۴ روز مشاهده می شود .در صورتی که بعد از ۲۱ روز از مصرف فلوکستین ، علائمی از بهبودی مشاهده نمی کنید به پزشک اطلاع دهید .

عوارض فلوکستین در دراز مدت

حداکثر میزان مصرف قرص برای درمان اختلالات قبل از قاعدگی و پریود ، ۸۰ میلی گرم و در موارد حاد می باشد .مقدار مصرف قرص در کودک و نوجوان ۱۰ میلیگرم در روز بوده و می توان تا ۲۰ میلی گرم در روز به صورت افزایش با فاصله دو هفته ، افزایش داد . حداکثر دوز مصرفی در کودکان و در شرایط بسیار حاد ۶۰ میلیگرم در روز میباشد که باید در وعده های مختلف روز تقسیم شود . الان مشکلم خیلی حاد شده و دکتر هم مسافرت هستند. تا الان سه داروخانه را گشته ایم و حتی همسرم از طریق دوست و آشنا پرس و جو کرده تا قرص را پیدا کند اما این دارو اصلا وجود ندارد. بیماری داشتم که دو شبانه روز از نبود دارو نخوابیده و نگران بوده است».او ادامه می دهد: «بیماری که افکار خودکشی و آسیب زدن به خود را دارد، به اجبار نزدیکانش، برای درمان به دکتر مراجعه کرده و حالا که دارویش پیدا نمی شود، به شدت در معرض آسیب قرار دارد. اگرچه بررسی های انجام شده نشان می دهد که میان مصرف فلوکستین و افزایش خطر زایمان زودرس ارتباط وجود دارد، اما هنوز شواهد قطعی برای تایید این نظریه در دست نیست.

قرص فلوکستین ۱۰برای چیه

«مریم جلالی» روان پزشک، در گفت وگو با خبرنگار «شرق» معضل کمبود دارو و نایاب شدن دارو های اعصاب و روان را تایید می کند «فلوکستین و تری فلوپرازین نایاب شده و بیمارانی که این داروها را طولانی مدت مصرف می کنند به آن وابسته شده و زمانی که داروی جایگزین به آنها پیشنهاد می شود، نمی توانند آن را بپذیرند و دچار اختلال اضطراب شدید می شوند. همچنین داروی فلوکستین برای درمان افسردگی اساسی و افسردگی همراه با اختلال دوقطبی همزمان با اولانزاپین (Zyprexa) تجویز می شود. کپسول خوراکی فلوکستین برای درمان کوتاه و طولانی مدت پرخوری عصبی، افسردگی اساسی و وسواس فکری عملی استفاده می شود، همچنین برای درمان کوتاه مدت حملات وحشت نیز مورد استفاده قرار می گیرد. فلوکستین (visit my website) برای درمان افسردگی، اختلال وسواسی جبری، بعضی از اختلالات خوردن و حملات ترس (حملات ناگهانی و غیرقابل پیش بینی ترس و نگرانی شدید) و بعضی از انواع سندرم پیش از قاعدگی استفاده می شود.قرص فلوکستین از خانواده ی داروهای مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) بوده و به افزایش سروتونین (ماده شیمیایی در مغز که به حفظ تعادل روانی کمک می کند) در مغز افراد می شود.

قرص فلوکستین ۱۰

کلرمتیازول: ممکن است اثر سرکوب کننده CNS داروهای سرکوبگر CNS را افزایش دهد. نئوتادین در مقادیر جزئی در شیر مادر ترشح میشود و ممکن است باعث بروز عوارض ناخواسته در کودک شیرخوار شود، ضمن آنکه ممکن است جریان شیر را نیز کاهش دهد. وقتی که این مواد شیمیایی ترشح شدند نورونهای دیگر را تحریک میکنند و سپس دوباره به درون نورونها جذب میشوند. ترکیب کلردیازپوکساید در ترکیب با سایر داروها برای درمان مشکلات معده یا روده از جمله زخم معده، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و انتروکولیت (التهاب کولون و روده کوچک) استفاده می شود. سایر موارد مصرف فلوکستین از قبیل استفاده برای درمان الکلیسم (اعتیاد به الکل)، اختلال نقص توجه، اختلال شخصیت مرزی،اختلالات خواب، سردرد، بیماری های روانی، اختلال استرس پس از سانحه، سندرم تورت، چاقی،مشکلات جنسی و فوبیا (ترس) مورد استفاده قرار می گیرد. این مکانیسم سبب کاهش علائم افسردگی، اختلال وسواس فکری عملی و پر خوری عصبی در بعضی از بیماران میشود. جایگزینی داروهای نایاب با نمونه های دیگر یکی از اقدامات آنها در این شرایط است که اگرچه عوارض خاص خود را به همراه دارد اما هیچ چاره ای جز این اقدام و حفظ خون سردی نداشتند تا بتوانند بیماران را هم نسبت به تغییر دارو راغب کرده و نگرانی را به بیمارانشان انتقال ندهند.

قرص فلوکستین برای چیست

قرص فلوکستین (Fluoxetine) یک داروی ضد افسردگی از گروه مهارکننده های بازجذب سروتونین است که استفاده از آن برای درمان افسردگی،اختلال وسواسی اجباری، اختلال هراس و پرخوری عصبی پذیرفته شده است.حیطه اثر این دارو بسیار گسترده تر از موارد ذکر شده است و تنها پس از مصرف منظم آن اثرات مطلوب حتی ناخواسته ای در هر مصرف کننده دارد.از فلوکستین با نام تجاری پروزاک، با عنوان “داروی قرن” یاد و ستایش میشود. اگر در حال استفاده از این داورها هستید، به پزشک خود اطلاع دهید. مصرف فلوکستین با داروهای خواب آور و آرامبخش بسیار خطرناک است و میتواند باعث مرگ شود .در صورتی که داروهای آرامبخش ، مسکن ، شل کننده های عضلات ،داروهای ضدسرفه ، داروهای تشنج یا سایر داروهای ضدافسردگی مصرف می کنید ، قبل از تجویز قرص به پزشک خود اطلاع دهید . برخی از داروهایی که ممکن است با فلوکستین تداخل کنند، عبارتاند از: داروهایی که توسط برخی از آنزیمهای کبدی از جمله کاربامازپین، وینبلاستین و آنتی آریتمیک از بدن حذف میشوند، مانند پروپافنون / فلکاینید، داروهای ضد افسردگی سه حلقهای مانند دزیپرامین / ایمی پرامین، داروهای دیگر که میتوانند باعث خونریزی / کبودی شوند و حاوی داروهای آنتی پلاکت هستند مانند کلوپیدوگرل، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، “رقیق کننده خون” مانند وارفارین.

حالت تهوع، خواب آلودگی، سرگیجه و سردرد، اضطراب، مشکلات خواب، از دست دادن اشتها، خستگی، عرق کردن، یا خمیازه ممکن است رخ دهد. اگر این اتفاق رخ داد، استفاده از این دارو را متوقف کنید و فوراً کمک پزشکی دریافت کنید، در غیر این صورت ممکن است مشکلات دائمی ایجاد شود. در صورت استفاده از این دارو همراه با داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs)، آسپیرین، وارفارین و سایر داروهای مؤثر بر انعقاد خون، احتیاط لازم است، زیرا این خطر وجود دارد که منجر به خونریزی شود. مثلا گیاهخواران به دلیل مصرف بیشتر سویا (حدود ۳ برابر افراد عادی) بیشتر در معرض خطر کم کاری تیروئید قرار دارند. اگر مبتلا به دیابت هستید فلوکستین ممکن است قند خون شما را تحت تاثیر قرار دهد. در صورتی که مبتلا به صرع هستید. بهتر است بیماران دچار صرع که تشنج در آنها بخوبی کنترل نشده از مصرف آن پرهیز شود. مصرف این دارو در دیابتی ها ممکن است باعث اشکال در کنترل قند خون شود.

فلوکستین برای چیست

این دارو ممکن است سطح سروتونین خون را افزایش داده و باعث مشکلی نادری بنام سندرم سروتونین شود. به همین دلیل سطح قند خون خود را هنگام مصرف دارو به طور منظم کنترل نمایید و نتیجه آن ها را با پزشکتان در میان بگذارید. درباره مفید بودن این دارو برای برطرف شدن مشکلات جنسی ممکن است افراد تاثیراتی از فلوکستین را مطالعه کنند که نسبت به مصرف آن راغب شوند، در حالی که ممکن است مطالب متناقض دیگری هم نوشته شده باشد.این است که حتما باید از مصرف خودسرانه انواع داروها پرهیز شود.یکی از عوارض قرص ممکن است کاهش میل جنسی باشد که پزشک در صورت لزوم این موضوع را کنترل می کند. قطع داروی فلوکستین به صورت ناگهانی و بدون نظر پزشک، میتواند عوارض نامناسبی را برای بیمار ایجاد کند که اصطلاحاً به آن سندرم محرومیت از دارو میگویند و عوارضی مانند سردرد، تهوع، ضعف، حملات ترس و بی حالی در پی دارد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده میکنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید.

قرص فلوکستین ۲۰

فلوکستین یا پروزاک یک داروی ضد افسردگی است که عمدتاً برای درمان افسردگی جدی، وسواس فکری و اختلال وحشت استفاده میشود. نوجوانان (در این مورد، کودکان سنین ۷ – ۱۸ ) با استفاده از فلوکستین برای اختلال وسواسی اجباری معمولا در ابتدا ۱۰ میلی گرم در هر روز تجویز می شود که ممکن است در صورت لزوم تا ۲۰ – ۳۰ میلی گرم در روز افزایش یابد. تمامی داروها را دور از دسترس کودکان نگه دارید. اگر داروها یا مواد خوابآور مانند: الکل، آنتی هیستامینهای خاص (از قبیل ستیریزین، دیفن هیدرامین (diphenhydramine))، داروهای خواب و یا اضطراب (مانند دیازپام (diazepam) و زولپیدم (zolpidem))، شلکنندههای عضلانی و داروهای ضد درد و مسکن (مانند کدئین (codeine)) مصرف میکنید، حتماً به پزشک خود بگویید. این کارشناس اجتماعی استان با تاکید براینکه چنانچه انسان در زندگی خود دچار ناکامی گردد و از دستیابی به خواسته های خود محروم گردد ممکن است در رسیدن به اهدافش دچار تردید گردد و به حسن نا شادی دچار شود، افزود: نمود و احساس شادی در افراد متفاوت است بطوریکه احساس شادی در یک نفر ممکن است جیغ، لبخند، اشک شوق باشد و یادیگری ممکن است پایکوبی کند یابه خرید برود. مسؤولیتپذیری موضوع پیچیدهای است که عوامل زیادی ممکن است بر آن تأثیر بگذارد.

هرچند اختلال دوقطبی میتواند در بسیاری از موارد به خوبی کنترل شود، گاهی تبعات شدید یا پیچیدهای دارد که برای درمان نیازمند اقدامات متنوعی است. دارو های ضد افسردگی مانند کلومیپرامین یا فلوکستین نیز برای کنترل علائم تجویز می شوند. به همین خاطر توصیه می شود که مثلا ۱۴ روز بعد monoamine oxidase inhibitor از قطع مصرف داروهای می توانید فلوکستین مصرف کنید.یا برعکس ، ۵ هفته بعد از قطع هستید.MAOI مصرف فلوکستین مجاز به مصرف تیرودیزین یاهمچنین در صورت تجویز این دارو توسط پزشک، اگر دچار هر نوع آلرژی به دارو هستید یا مبتلا به سیروز کبدی، بیماری کلیوی، دیابت، صرع، افسردگی خفیف و یا سابقه سوء مصرف دارو هستید به پزشک اطلاع دهید. اگرچه این مورد بسیار نادر است اما در صورتی که هر نوع ورم در اطراف دهان و یا صورت، مشکلات تنفسی و یا کهیرهای شدید پوستی در خود مشاهده کردید به پزشکتان اطلاع دهید. بعضی داروها را نمیتوان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز میگردد. در صورتی که باردار هستید و یا قصد بچهدار شدن دارید و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر میدهید.

تداخل دارویی فلوکستین را چک کنید و حتماً به پزشکتان، اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید. عوض کردن دارویی که برای مدت طولانی مصرف شده و قبل از آن داروهای زیادی هم امتحان شده و بیمار تنها از یک نوع جواب گرفته کار سختی است. اینکه چه مقدار از ترکیبات فعال در داروهای ضد افسردگی وارد شیر مادر میشود بستگی به نوع دارو دارد. اگر تا 5 هفته گذشته فلوکستین مصرف کردهاید، قبل از مصرف هر نوع دارو، به دکتر یا داروساز خود بگویید. اگر مشکلات خوابی دارید این دارو، به شما کمک می کند بخوابید. اگر در اطرافیانتان کسی افسرده است و داروی افسردگی استفاده می کند قطعا نام داروی فلوکستین به گوشتان خورده است. در عین حال داروهای بهتری برای بارداران وجود دارد که در زمان بارداری یا شیردهی می توان از آنها استفاده کرد. مصرف این داروها در سه ماه اول بارداری باید با احتیاط انجام شود. اختلال وسواسی نیز نوعی بیماری است که موجب میشود فرد در یک بازه زمانی مشخص، یک کار را به صورت تکراری و پشت سر هم انجام دهد. باتوجه به محدودیت­های جاری در درمان این اختلال مطالعه حاضر به­منظور مقایسه اثر دو داروی فلوکستین و فلووکسامین بر افسردگی کودکان و نوجوانان انجام شد.

استفاده میکنند ممکن است علائم آلرژی دارویی دیده شود.

فلوکستین برای بزرگسالان و در برخی موارد برای کودکان بالای 10 سال نیز قابل استفاده است. استفاده از داروها به کودکان زیر ۶ سال میتواند عوارض جانبی بسیار جدی به همراه داشته باشد. از نکات قابل توجه دیگر این است که داروی فلوکستین از طریق شیر مادر قابل انتقال به کودک است لذا توصیه می شود که در زمان شیردهی از این دارو استفاده نکنید. زمانی که مغز شما سروتونین آزاد میکند، مقداری از آن برای برقراری ارتباط با سلولهای دیگر استفاده میشود و بخشی دیگر به سلول آزادکننده آن بر میگردد. اگر در طی دو هفته گذشته از داروی ضدافسردگی مانند داروهای مهارکننده مونوآمین اکسیداز (MAOI) استفاده کردهاید. بلکه باعث داشتن احساس خوشبختی و رضایت خواهد شد.داروی فلوکستین به سادگی به شما کمک می کند تا دوباره مثل گذشته احساس راحتی کنید.البته انتظار نداشته باشید که با مصرف این دارو یک شبه احساس بهتری داشته باشید. عوارضی مثل خشکی دهان، اضافه وزن و کاهش میل جنسی از جمله مشکلاتی هستند که ممکن است در طول روند درمان برای بیمار آزاردهنده باشند. نکته مهم: در برخی از افراد که از داروی فلوکستین استفاده میکنند ممکن است علائم آلرژی دارویی دیده شود. مصرف همزمان با این داروها را با مشورت پزشک استفاده کنید.

، نباید از مهارکنندههای MAO استفاده نمایید.

فاقد مشورت با پزشک اقدام به قطع مصرف دارو نکنید. برخی از افرادی که از ویلازودون استفاده میکنند با مشکلات جنسی از جمله بیمیلی جنسی و اختلال در نعوظ روبهرو میشوند. همچنین دو هفته قبل و بعد از درمان با فلوکستین ، نباید از مهارکنندههای MAO استفاده نمایید. به این صورت که فرد افسرده چندان رغبت و تمایلی به مسائل جنسی ندارد، با مصرف فلوکستین و بهبود افسردگی، طبیعتا میل جنسی او نیز افزایش می یابد.در واقع این افزایش میل جنسی در نتیجه بهبود افسردگی بوده است.اگر افسردگی درمان شده اما میل جنسی کاهش یافته این موضوع دیگر جزو عوارض این قرص شناخته می شود. افزایش سروتونین به درمان علائم افسردگی ، وسواس ، پرخوری عصبی و حملات هراس کمک می کند. اما زاناکس (آلپرازولام) به طور موثر حملات اضطراب و هراس گاه به گاه یا کوتاه مدت را درمان می کند. فلوکستین، اولین بار در سال 1988 در آمریکا ساخته شد، و پس از آن، به یکی از داروهای ضد افسردگی که به طور گسترده در کشور تجویز میشود تبدیل گردید. وزن بیمار در طی درمان هفته ای یک بار چک شود.

Drake Beck

کارشناس سفر. خالق دوستانه نویسنده هیپستر دوست. دانش آموز عمومی.

تماس با ما