صفحه نمایش LTPO چیست و چگونه مصرف باتری را کاهش می دهد؟

[ad_1]

در دنیای گوشی های هوشمند و دستگاه های پوشیدنی، نمایشگرهای مختلفی از LCD و OLED گرفته تا Mini-LED و LTPO وجود دارد. نمایشگرهای LTPO در سال های اخیر به ویژه پس از افزایش نرخ به روز رسانی دستگاه های مختلف مورد توجه قرار گرفته اند. اما صفحه نمایش LTPO چیست و چگونه عمر باتری یک محصول را کاهش می دهد؟

مدتی است که شرکت ها دستگاه های پرچمدار و حتی گوشی های میان رده خود را با نمایشگرهایی با روشنایی بالا تهیه می کنند. با افزایش نرخ تازه‌سازی، تجربه کاربر بهبود می‌یابد و تجربه کاربر روان‌تر می‌شود، اما این تجربه بهتر باعث آسیب بیشتر می‌شود: شارژ کردن دستگاه. این مشکل شرکت ها را به دنبال راه حل ها و بررسی فناوری های مختلف نمایشگر سوق داده است.

یکی از این فناوری ها نمایشگر LTPO نام دارد که مخفف اکسید پلی کریستالی با دمای پایین است. این پنل ها از نظر بهره وری انرژی بسیار بهتر از نسل های قبلی عمل می کنند و به همین دلیل انتخاب بسیار مناسبی برای دستگاه های قابل حمل مانند گوشی های هوشمند هستند.

شرکت ها از سامسونگ و وان پلاس گرفته تا اپل به سراغ این نوع نمایشگر رفته اند. این پنل در حال حاضر در گوشی های پرچمدار مورد استفاده قرار می گیرد اما شاید در آینده ای نزدیک گوشی های میان رده و حتی پایین رده به چنین پنل هایی مجهز شوند.

در این مقاله قصد داریم شما را با نمایشگر LTPO آشنا کنیم، نحوه عملکرد آن و اینکه چرا ممکن است روزی بخواهید گوشی هوشمندتان چنین نمایشگری داشته باشد. تا انتها با دیجیاتو همراه باشید.

صفحه نمایش LTPO چیست؟

قبل از اینکه به صفحه نمایش LTPO برسیم، باید بدانیم که پنل های سنتی چگونه کار می کنند. صفحه نمایش OLED که سامسونگ آن را Omud می نامد از سه لایه شامل یک لایه انتشار، یک سطح شیشه ای محافظ و یک پنل پشتی تشکیل شده است که نحوه اجرای هر پیکسل را کنترل می کند و اینجاست که فناوری LTPO وارد عمل می شود.

پنل پشتی OLED از ترانزیستور فیلم نازک یا TFT ساخته شده است. ترانزیستورها اساساً قطعات الکترونیکی فشرده ای هستند که منطق مدار را ارائه می دهند. پردازنده‌های مدرن، مانند آن‌هایی که در گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌های شما استفاده می‌شوند، از میلیاردها ترانزیستور استفاده می‌کنند. در نمایشگرهای OLED، این ترانزیستورها دو عملکرد دارند: روشن و خاموش کردن هر پیکسل جداگانه و حفظ سطح روشنایی مشخص.

در صنعت نمایشگر ما بارها با صفحه نمایش های TFT مواجه شده ایم و انواع مختلفی مانند LTPS و IGZO را دیده ایم. هر کدام از این فناوری ها نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند.

نمایشگرهای IGZO بازده انرژی بالایی دارند، اما هزینه های تولید زیاد آنها بالاست. علاوه بر این، از پنل های LTPS که مدت هاست در دنیای گوشی های هوشمند حضور داشتند، پیشی می گیرد. با این حال، بهره وری انرژی ما را از عبور آسان از چنین فناوری جلوگیری می کند.

پنل های IGZO می توانند به طور قابل توجهی نرخ تازه سازی پنل های OLED را کاهش دهند، به عنوان مثال، با نرخ تازه سازی 1 فریم در ثانیه. همانطور که می توان پیش بینی کرد، این رویکرد مصرف انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد که به ویژه در دستگاه هایی مانند گوشی های هوشمند با باتری های کوچکتر و قطعات مصرف انرژی بالاتر بسیار مهم است.

در حالی که پنل های عقب IGZO را می توان در نمایشگرها استفاده کرد، بسیاری از صنعت گران به فناوری هیبریدی به نام اکسید پلی کریستالی با دمای پایین یا LTPO روی آورده اند. به زبان ساده، نمایشگر LTPO ترکیبی از فناوری های موجود، مانند LTPS و IGZO است.

نتیجه چنین ترکیبی این است که می توانید به نرخ تازه سازی گسترده تری برسید. از 1 هرتز تا 120 هرتز و بالاتر و همچنین می توانید فناوری Reliable Rate Relay (VRR) را تجربه کنید. علاوه بر این، پنل‌های LTPO می‌توانند به تراکم پیکسلی بالایی دست یابند، درست مانند صفحه‌نمایش‌های LTPS که امروزه در بسیاری از گوشی‌های هوشمند یافت می‌شوند.

شایان ذکر است که اپل چندین پتنت در زمینه فناوری LTPO دارد. با این حال، تولیدکنندگان نمایشگر همچنان روی این فناوری کار می کنند تا به کیفیت بالاتری دست یابند. به عنوان مثال، سامسونگ از صفحه نمایش HOP در گوشی پرچمدار خود استفاده می کند که ترکیبی از اکسید هیبرید و سیلیکون پلی کریستالی است. پنل های استفاده شده توسط کره ای ها عملکرد و کارایی انرژی مشابه LTPO دارند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

مزایای نظارت LTPO در دنیای واقعی

علاوه بر بهره وری انرژی، آیا تبدیل نرخ تجدید مفید است؟ به خصوص که بسیاری از گوشی های هوشمند جدید به شما اجازه می دهند تا نرخ رفرش را به صورت دستی تغییر دهید. پاسخ به این سوال ساده است: فناوری نرخ تازه‌سازی، کنترل دقیق‌تر به‌روزرسانی متغیر را در دو یا سه مرحله که سازنده خودش ارائه می‌کند، امکان‌پذیر می‌کند.

در حالی که بسیاری از دستگاه‌ها از ویژگی‌های نرم‌افزاری مانند نرخ تازه‌سازی استفاده می‌کنند که می‌تواند نرخ تازه‌سازی را از 60 تا 120 هرتز تنظیم کند، عملکرد آنها به این دو رقم محدود می‌شود. با این حال، گاهی اوقات ممکن است بخواهیم به نرخ تازه سازی متفاوتی از این اعداد دست پیدا کنیم.

به عنوان مثال، به طور مداوم به فناوری نمایشگر نگاه کنید. با استفاده از این فناوری، محتوای ثابت برای مدت طولانی بر روی صفحه نمایش گوشی شما نمایش داده می شود، پس چرا محتوای پنل 120 یا حتی 60 بار در ثانیه به روز می شود؟ با نرخ تازه سازی روی صفحه نمایش LTPO، در صورت نیاز می توان به نرخ تازه سازی 10 یا حتی 1 هرتز دست یافت.

یکی دیگر از مزایای پنل های LTPO این است که برای مشاهده محتوا راحت هستند. اکثر فیلم ها با سرعت 24 فریم بر ثانیه تولید می شوند و اگر آنها را در باند 60 هرتز ببینید با حرکت مصنوعی مواجه خواهید شد. اگرچه نرم افزار می تواند تا حد امکان از این امر جلوگیری کند، اما دسترسی به نرخ تازه سازی استفاده نشده با مصرف انرژی بالاتر منطقی نیست.

نرخ تازه‌سازی پایین‌تر نیز می‌تواند استرس روی تراشه را کاهش دهد و نیازی به کار زیادی ندارد. به عبارت دیگر، GPU انرژی کمتری نسبت به نرخ تجدید 60 یا 120 هرتز مصرف می کند. با پنل LTPO، صفحه نمایش می تواند به راحتی میزان بارگذاری را در زمانی که آن را لمس یا لمس نمی کنید، کاهش دهد. بسیاری از مانیتورها از نرخ نوسازی قابل تنظیم بهره می برند و نرخ تازه سازی را از 120 به 60 هرتز کاهش می دهند و نه کمتر.

به طور کلی، صفحه نمایش LTPO بهترین انتخاب برای زمانی است که به نرخ تازه سازی خاصی نیاز دارید، چه برنامه خاصی باشد و چه صرفه جویی در مصرف انرژی. این پنل ها حدود 10 تا 20 درصد انرژی کمتری نسبت به نمایشگرهای مشابه مصرف می کنند.

گوشی های دارای صفحه نمایش LTPO

اپل واچ سری 4 یکی از اولین دستگاه های مصرف کننده با صفحه نمایش LTPO است که در سال 2018 وارد بازار می شود. راندمان بالای برد به اپل این امکان را می دهد که اندازه صفحه نمایش را افزایش دهد و همچنین باتری کوچکتری نسبت به مدل قبلی داشته باشد. اگرچه ممکن است فکر کنید که چنین رویکردی برعکس به نظر می‌رسد، اما کوپرتینویی‌ها می‌توانند اندازه صفحه نمایش را بدون تأثیر نامطلوب بر شارژ افزایش دهند و کاربر کمبود شارژ را احساس نکند.

از آن زمان، محصولات بی‌شماری به پنل‌های LTPO مجهز شده‌اند، از جمله iPad Pro و iPhone 13 Pro. Style. در دنیای اندروید، بسیاری از گوشی های پرچمدار از این نمایشگر استفاده می کنند، از Samsung Galaxy S21 Ultra گرفته تا Google Pixel 6 Pro و OnePlus 9 Pro.

یکی دیگر از نکات جالب در مورد فناوری LTPO TFT این است که می توان از آن بر روی صفحه نمایش LCD نیز استفاده کرد. برای مثال، هر دو مدل Razrphone از پنل‌های LCD مبتنی بر IGZO استفاده می‌کنند که می‌توانند نرخ تازه‌سازی 120 هرتز داشته باشند. البته تمامی گوشی های پرچمدار که از فناوری به روز رسانی نرخ تبدیل استفاده می کنند از پنل های OLED با LTPO استفاده خواهند کرد.

دلیل چنین رویکردی در دنیای گوشی‌های هوشمند ممکن است این باشد که سامسونگ بیشتر صفحه‌نمایش‌ها را می‌سازد، در حالی که این شرکت به تنهایی LCDهای مبتنی بر پنل‌های IGZO Sharp را آزمایش می‌کند.

آیا باید برای گوشی بعدی خود به برد LTPO برویم؟

نمایشگرهای LTPO به همراه باتری های بزرگتر به سازندگان گوشی های هوشمند اجازه می دهد تا از قدرت محصولات خود برای اهداف مختلف استفاده کنند. برای مثال، شرکت‌ها می‌توانند به مودم‌های 5G با قدرت بالاتر و همچنین تراشه‌های پردازنده قوی‌تر روی بیاورند. در حالی که ممکن است شارژ باتری بالاتری را نسبت به نسل های قبلی تلفن های همراه تجربه نکنید، اما بدون کاهش قدرت باتری، عملکرد بالاتری را تجربه خواهید کرد که این خود یک چیز خوب است.

ما انتظار داریم صفحه نمایش LTPO در آینده نزدیک راه خود را به گوشی های میان رده باز کند، بسیار شبیه به فناوری گذشته که در پرچمداران استفاده نمی شد و هنوز هم در گوشی های میان رده وجود دارد.

امروزه اکثر LT ها از فناوری تجدید تطبیقی ​​استفاده می کنند تا زمانی که صفحه نمایش LTPO در دستگاه های میان رده ادغام شود. اما اگر مشکل بودجه ندارید و می خواهید گوشی جدیدی تهیه کنید، به دنبال دستگاه مجهز به برد LTPO باشید تا از مزایای آن بهره مند شوید.

[ad_2]

Nick Webster

مزاحم عمومی فن غذا. حلال مشکل بدون عذرخواهی کارآفرین. خواننده.

تماس با ما