dioodbanner

به روز رسانی زنده: کلمبیا سقط جنین را جرم زدایی کرد

[ad_1]

تصویرحامیان حقوق سقط جنین در مقابل دادگاه قانون اساسی کلمبیا پس از صدور حکم به نفع جرم‌زدایی از سقط جنین در روز دوشنبه در بوگوتا جشن گرفتند.
اعتبار …ناتالیا آنگاریتا برای نیویورک تایمز

دادگاه عالی این کشور در امور قانون اساسی روز دوشنبه حکم داد که سقط جنین بر اساس قوانین کلمبیا جرم نیست، تصمیمی که راه را برای دسترسی گسترده به این روش در سراسر این کشور محافظه کار تاریخی و کاتولیک هموار می کند.

حکم دادگاه قانون اساسی کلمبیا به دنبال سالها سازماندهی زنان در سرتاسر آمریکای لاتین برای حمایت بیشتر و حقوق بیشتر، از جمله دسترسی به سقط جنین و تغییرات قابل توجه است. در چشم انداز قانونی برخی از پرجمعیت ترین کشورهای منطقه. دادگاه عالی مکزیک در تصمیمی مشابه در ماه سپتامبر سقط جنین را غیرقانونی کرد و کنگره آرژانتین در اواخر سال 2020 این روش را قانونی کرد.

این حکم بدین معناست که سه کشور از چهار کشور پرجمعیت آمریکای لاتین اکنون درها را برای دسترسی گسترده‌تر به سقط جنین باز کرده‌اند.

همچنین زمانی اتفاق می‌افتد که ایالات متحده در جهت مخالف حرکت کرده است، با افزایش محدودیت‌های سقط جنین در سراسر کشور، و دادگاه عالی ایالات متحده در حال بررسی پرونده‌ای است که می‌تواند Roe v. وید، حکم سال 1973 که حق سقط جنین در قانون اساسی را ایجاد کرد

ماریانا آردیلا، وکیل کلمبیایی می گوید: «این کلمبیا را در آمریکای لاتین پیشتاز می کند Women’s Link Worldwide و بخشی از ائتلافی که یکی از دو مورد را که جرم انگاری سقط جنین را به چالش می کشد، مطرح کرد.

او ادامه داد: «این تاریخی است و به این معنی است که بسیاری از زنان، دختران و نوجوانانی که جان خود را در مکان‌های ناامن به خطر می‌اندازند و جرم انگاری می‌شدند، اکنون محافظت خواهند شد».

اعتبار …ناتالیا آنگاریتا برای نیویورک تایمز

تصمیم دادگاه کلمبیا سقط جنین در 24 هفته اول بارداری را غیرقانونی می کند و به این معنی است که هر زنی باید بتواند بدون ترس از تعقیب کیفری از یک متخصص بهداشت درخواست کند. همچنین زمینه را برای دولت کلمبیا فراهم می کند تا این روند را بیشتر تنظیم کند.

تا پیش از این، سقط جنین تنها در شرایط محدودی قانونی بود که توسط تصمیم دادگاه قانون اساسی در سال 2006 تعیین شد: زمانی که سلامت یک زن در خطر بود، زمانی که جنین مشکلات سلامتی جدی داشت یا زمانی که حاملگی ناشی از تجاوز جنسی بود. هر کس دیگری که سقط جنین داشته باشد – یا به زنی کمک کند تا سقط جنین کند – می تواند به 16 تا 54 ماه زندان محکوم شود.

9 قاضی دادگاه قانون اساسی کلمبیا با 5 رأی موافق در برابر چهار رأی به جرم زدایی رأی موافق دادند.

در مصاحبه ای پس از رای گیری، قاضی آلبرتو روجاس ریوس، که یکی از احکام صادرکننده حکم به نفع جرم زدایی بود، این تصمیم را “نماد مبارزه ابدی برای آزادی زنان” و گامی به سوی “خودمختاری” برای زنان کلمبیایی خواند.

فعالان حقوق سقط جنین اغلب می‌گفتند که این چشم‌انداز قانونی یک سیستم دو لایه ایجاد می‌کند: زنان ثروتمندتر در شهرها می‌توانند سقط جنین انجام دهند، زیرا می‌دانستند چگونه از یکی از استثناهای مندرج در قانون استفاده کنند، در حالی که زنان فقیرتر با تحصیلات کمتر دانش محدودی در مورد آن داشتند. چگونه این کار را انجام دهیم

دادستان کلمبیا هر ساله حدود 400 پرونده را علیه زنانی که سقط جنین می کنند یا افرادی که به آنها کمک می کنند باز می کنند. از سال 2006 حداقل 346 نفر در چنین مواردی محکوم شده اند.

به گفته محققان با Causa Justa، ائتلافی از گروه های حقوق سقط جنین که داده های دولتی را تجزیه و تحلیل کرده و یکی از دو پرونده سقط جنین را که توسط دادگاه مورد بررسی قرار گرفته است، می گوید: تقریباً تمام این تحقیقات مربوط به سقط جنین در مناطق روستایی انجام شده است و دختران 11 ساله را شامل می شود. . .

به گفته وزارت بهداشت کلمبیا، سقط جنین غیرقانونی می تواند ناامن باشد و باعث مرگ 70 نفر در سال در کلمبیا شود.

یک نظرسنجی اخیر توسط شرکت غیر حزبی Ipsos نشان داد که در حالی که 82 درصد از پاسخ دهندگان کلمبیایی از سقط جنین در برخی شرایط حمایت کردند، تنها 26 درصد از آن در همه موارد حمایت کردند – و تصمیم دادگاه احتمالاً به عنوان فعالان حقوق سقط جنین، سیاست گذاران، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باعث اصطکاک می شود. و دیگران تعیین می کنند که چگونه باید انجام شود.

این تصمیم توسط مراجع قانونی دیگر قابل تغییر نیست.

بسیاری از کارشناسان حقوقی، دادگاه قانون اساسی کلمبیا را لیبرال‌تر از کل کشور می‌دانند، و بسیاری از تغییرات لیبرال اخیر، از جمله قانونی کردن ازدواج همجنس‌گرایان در سال 2016. ناشی از تصمیمات دادگاه

فرانسیسکو برناته، استاد حقوق در دانشگاه روزاریو در بوگوتا، گفت که دادگاه همچنین به عنوان یک جریان ساز قانونی در منطقه در نظر گرفته می شود و این تصمیم احتمالا توجه قضات در سرتاسر آمریکای لاتین را به خود جلب خواهد کرد.

فعالان در ایالات متحده نیز تغییرات منطقه را دنبال می کنند.

سرا سیپل، مدیر ارشد حمایت جهانی در Fos Feminista، اتحادی از گروه های حقوق باروری که در سراسر جهان از جمله در ایالات متحده فعالیت می کند، گفت: “این مبارزات به هم مرتبط هستند.” ما در ایالات متحده واقعاً می‌توانیم چیزهای زیادی یاد بگیریم.»

سوفیا ویلامیل گزارش ارائه کرد.

[ad_2]

Alina Bentley

کاوشگر. کارشناس سفر. متخصص قهوه. طرفدار تلویزیون عمومی متخصص پرشور بیکن. برگزار کننده آماتور محقق فرهنگ پاپ.

تماس با ما